Marta Jara Ruiz i Carlos Cuesta-Martínez
30 de maig 2025
Si hi ha un mecanisme natural als éssers humans per poder contar com és (o com percebem) el món en el qual vivim, és la capacitat expressiva. Fonamentals tant per teixir relats comuns com per narrar vivències personals, les representacions artístiques i culturals ens han permés transmetre i contar a la resta la nostra perspectiva, però també alliçonar-nos, emocionar-nos o integrar-nos en un col·lectiu. Aleshores, què fem amb aquelles persones que no poden endinsar-se en alguna història per la seua limitació física?
Les persones amb alguna discapacitat sensorial tenen una oportunitat xicoteta d’accés a certs tipus de representacions artístiques, segons el mitjà en el qual es transmeten o la forma que prenen. En seria el cas, per exemple, de les persones amb ceguera i les representacions pictòriques. Afortunadament, des de l’àmbit museístic, s’ha produït un extens recorregut a l’hora de permetre l’apropament entre aquest grup social i les obres d’art visuals, donant lloc a la creació d’un sector professionalitzat que permet que les tanques d’accés siguen cada volta més i més petites.
L’audiodescripció pot emprar tant la veu humana com una veu sintètica per a la seua locució, a més d’incloure recursos creatius com els efectes de so.
L’art, però, no es queda limitat a les portes i parets dels museus i institucions culturals que tant ens agrada visitar. Les representacions populars arreu del territori també són formes d’art que a dia d’avui, malauradament, queden lluny de ser accessibles per a tothom malgrat l’establiment de l’accés igualitari a la cultura com un dret fonamental a la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
Seria el cas, per exemple, de les Falles: la festa més popular al territori valencià amb un gran protagonisme de les seues obres de caire monumental. Per tant, l’accés a la festivitat de les Falles per part de les persones cegues hauria de ser una realitat al tractar-se d’un dret fonamental, però, amb més raó, per ser una festa tan estesa i popular al nostre territori. Amb aquesta finalitat, Vanessa Gumier García, investigadora vinculada al grup de recerca TRAMA – Traducció per als Mitjans Audiovisuals i Accessibilitat (Departament de Traducció i Comunicació), desenvolupa la seua tesi doctoral Fallas para todos: una aproximación a la accesibilidad para personas ciegas de las Fallas de la Comunitat Valenciana perquè ningú es quede enrere a l’hora de gaudir la festivitat però, també, d’estar integrat en un tret identitari tan rellevant.
Segons Gumier, el caràcter efímer de la festa seria la principal raó perquè les iniciatives d’accessibilitat a les persones amb discapacitat visual realitzades fins el moment siguen encara limitades: “cada any es produeixen nous monuments, per tant, la tasca que realitzes no es pot reutilitzar per a les següents celebracions”. A més de la caducitat inherent a les elaboracions que protagonitzen la festa, altra limitació seria la despesa econòmica. Si bé és cert que s’ha de garantir la remuneració adient a la persona responsable, Gumier, no obstant això, incideix en què el cost anual per garantir l’accessibilitat als monuments fallers seria reduït al conjunt de la producció. “La part del pressupost que es dedicaria a que un traductor o un audiodescriptor fera eixa accessibilitat és molt xicoteta al costat del que s’empra realment per a produir la falla”, assevera.
Malgrat les possibles adversitats enumerades, la recerca de la investigadora identifica una tendència positiva en les tasques d’accessibilitat als monuments fallers. Tanmateix, l’augment d’aquest tipus d’iniciatives encara és molt limitat i sense cap tipus de legislació vinculada. El mateix Museu Faller de València és una mostra d’aquest progrés, amb una selecció de ninots indultats identificats en braille i amb una breu descripció en àudio. També en són els Premis Solidaritat Fallera (entregats per l’ONCE des del 2010) o els Premis Caliu de l’Ajuntament de València (des del 2018), que en ambdós casos reconeixen les iniciatives i projectes per promoure la igualtat i la diversitat a les Falles. En canvi, on més es pot percebre aquesta tendència és en els mateixos monuments majors i infantils que cada any se sumen a incorporar recursos d’accessibilitat per a les persones amb discapacitat visual.
Seria el cas de la falla infantil Cronista Vicent Beguer i Esteve de la localitat de Torrent, que en el seu monument Inclusivament ha incorporat una audiodescripció realitzada per Vanessa Gumier. Les audioguies, malgrat no tractar-se del mètode d’accessibilitat més emprat al món de les Falles, sí que en serien un dels recursos més efectius, ja que poden permetre no solament transmetre la crítica (la composició versada que acompanya l’escultura), sinó també oferir una descripció de l’aspecte físic del monument (les figures que el componen, etc.) o oferir informació complementària (com dades sobre l’emplaçament de la falla) i incorporar recursos expressius com efectes de so que puguen aportar a la comprensió. Eina, però, que exigeix un esforç de coordinació constant entre el seu redactor i l’artista faller pel fet que aspectes visuals com els colors o la grandària s’acoblen en la part final de la producció de la falla.
Descripció sonora de l’aspecte visual i dels elements físics que componen la falla, així com de la crítica i informació complementària
Ofereix les descripcions dels monuments a persones amb discapacitat visual mitjançant un sistema d’escriptura tàctil
Permet explorar la peça original, rèpliques tridimensionals (en el cas de maquetes) o relleus (obres adaptades a dues dimensions)
Sessió presencial d’orientació personalitzada i d’aproximació al monument faller oferida per una persona especialitzada
L’audiodescripció no seria l’únic recurs d’accessibilitat: els textos en braille, l’exploració tàctil o la guia personalitzada són mètodes tant alternatius com complementaris que es poden emprar de manera conjunta per realitzar un exercici d’accessibilitat més efectiu. “Tot el que pugues fer per explorar la resta de sentits com el tacte, l’olfacte, el gust… sempre ajuda a comprendre millor eixa realitat que estàs intentant accedir”, explica la investigadora del grup TRAMA.
Amb la finalitat de definir una guia d’accessibilitat per oferir referències d’actuació a comissions i artistes fallers a l’hora de produir futures audiodescripcions, la investigació de Gumier incideix en la necessitat d’acostar tota la població a l’estesa tradició de festes monumentals que hi ha al territori com les Fogueres de Sant Joan d’Alacant, les gaiates de la Magdalena, les Creus de Maig o les manifestacions mòbils com les cavalcades de carnestoltes o les processons de Setmana Santa. Al remat, explica la investigadora, la finalitat és assolir que tothom puga gaudir de les festivitats i costums que tant ens identifiquen: “és una festa popular del poble per al poble i hauria de ser per a tot el poble, no solament per a la gent que pot veure”.
Crèdits
Coordinació: María Martín i Daniel Zomeño
Realització: Eloi Fustier i Clauria Ferrando
Disseny: Mariya Muntyan i Paula De La Cruz
Revisió i estil: Jorge Estrada
Agraïments
Profa. Vanessa Gumier García
Labcom UJI
Grup d’investigació
TRAMA – Traducció per als Mitjans Audiovisuals i Accessibilitat