Qui tria el teu vot? Personalització i eleccions en la democràcia algorítmica

Vladyslav Hostyuk Zhulinskiy

10 de juliol 2024

Filosofia Moral

En les últimes dècades pràcticament tot el debat polític s’ha traslladat a Internet. Especialment, les xarxes socials s’han convertit en l’espai on la majoria de persones expressen les seues opinions polítiques i interactuen entre elles. També han esdevingut el principal mitjà on part de la ciutadania acudeix per informar-se i formar els seus punts de vista. De fet, en les passades eleccions europees n’hem sigut testimonis de la creació d’un partit polític que s’ha gestat i ha dut a terme la seua primera campanya íntegrament en comunitats tancades a Telegram, com és el cas de Se Acabó la Fiesta.

Avui, pràcticament tota l’opinió pública resideix a Internet; un aspecte que, tal volta, podria semblar una consecuencia lògica del desenvolupament tecnològic, però que té implicacions serioses per a les societats democràtiques. Aquest conjunto de conseqüències són precisament les que els investigadors del Departament de Filosofia i Sociologia, Patrici Calvo i Domingo García Marzà (membres del grup d’investigació Ètica Pràctica i Democràcia), exposen en el seu llibre Algorithmic Democracy: A Critical Perspective Based on Deliberative Democracy (Springer, 2024) i al seu article Democracia algorítmica: ¿un nuevo cambio estructural de la opinión pública?.

Els algoritmes i la formació de l'opinió pública

Un dels primers exemples d’algoritmes en política que hem pogut vore són els bots socials. Des de la campanya de Barack Obama per a les eleccions presidencials de 2008, la utilització de bots en xarxes socials ha estat present en la majoria d’eleccions a nivell global. Aquests bots s’utilitzen per a unflar artificalment el nombre de seguidors de les persones candidates, repliquen posts sobre un tema concret perquè aparega entre els trends de la xarxa i, amb l’evolució exponencial de l’IA generativa, creen contingut sintètic. Tot això, segons Calvo i García Marzà, distorsiona la realitat i l’opinió pública en favor dels interessos de qui fa servir aquests bots.

A més a més, independentment de si qui expressa una opinió és un bot o un individu real, les xarxes socials més utilitzades pertanyen a grans empreses. És a dir, són espais privats intervinguts per algoritmes d’organització i recomanació de contingut, enfocats a fer que l’usuari hi passe connectat la major quantitat de temps possible. Això implica que la xarxa sempre recomanarà continguts similars, retroalimentant els biaixos de les persones i fent que s’exposen molt menys a opinions contràries a les seues.

Ion, conseller del primer ministre romanés Nicolae Ciuca, s’ha convertit en la primera IA amb càrrec polític

Polítics virtuals: els algoritmes en la presa de decisions

En altres paraules, en aquests ciberespais, l’opinió pública la sintetitzen els algoritmes i els algoritmes mateixos la transformen en dades i metadades sobre les quals, finalment, les administracions prenen decisions. És per això que un altre aspecte sobre el qual els autors paren atenció és la integració dels algoritmes en el propi procés de governar.

A primera vista, la utilització d’algoritmes sembla un pas lògic per arribar a prendre decisions més imparcials ja que, en principi, els bots sempre seran més objectius i neutrals que una persona. Al cap i a la fi, qualsevol administrador humà sempre estarà influït per interessos i biaixos personals. A aquest procés els autors l’anomenen la dataficació de la democràcia, un procés que afirmen que ha conduït a la ciutadania a estar constantment vigilada i monitoritzada per aquests algoritmes que generen, manipulen i arrepleguen l’opinió pública. 

Model econòmic en el qual una empresa acumula el seu capital recollint les dades del públic
Model econòmic en el qual una empresa acumula el seu capital recollint les dades del públic
Model econòmic en el qual una empresa acumula el seu capital recollint les dades del públic
Model econòmic en el qual una empresa acumula el seu capital recollint les dades del públic

Capitalisme de vigilància

Model econòmic en el qual una empresa acumula el seu capital recollint les dades del públic

Tal vegada el punt culminant d’aquesta tendència a la dataficació siga la creació dels anomenats polítics  virtuals. En els últims anys, segons conta Patrici Calvo, han sorgit diverses candidatures que prometen delegar totes les decisions a un algoritme. Aquest és el cas del Partit Sintètic Danés o Michihito Matsuda, una IA generativa que es presenta a les eleccions per al càrrec de governador de Tòquio. Tot i això, per a l’investigador, el cas més cridaner és el de Ion, el nou “assessor honorari” del primer ministre romanés Nicolae Ciuca, que és la primera IA amb càrrec polític.

Els algoritmes intervenen en la creació de l’opinió pública en la seua transformació en big data així com en la presa de decisions sobre aquestes dades. Per als autors d’Algorithmic Democracy, aquesta intervenció omnipresent dels algoritmes fa impossible generar una opinió pública sana i ben informada, que no estiga influïda per interessos particulars. Segons aquests acadèmics, la principal necessitat de les democràcies actuals és aconseguir reconstruir l’espai de debat públic sense la hiperconnectivitat que monitoritza i vigila constantment a tota la ciutadania. Aquesta és l’única manera de garantir la participació igualitària i d’aconseguir que les opinions del públic es puguen expressar de manera lliure.

Conclusions en 1 minut

Crèdits

Coordinació: María Martín
Disseny: Álvaro Mas
Realització: Gerard Millas i Sergi Oltra

Agraïments

Prf. Patrici Calvo
Prf. Domingo García
LabCom UJI

Grup d’investigació

Ètica Pràctica i Democràcia

Subscriu-te a ‘Humanes i Socials’ per no perdre detall de les properes publicacions