Carlos Cuesta i Martínez
17 de novembre 2023
Els serveis de missatgeria instantània continuen introduint de manera gradual noves funcions perquè les converses entre les diferents persones usuàries compten amb més possibilitats per a comunicar-se i compartir informació, arxius, etc. Potser no els hages provat encara, però des d’inicis del passat mes d’agost WhatsApp permet enviar breus missatges de vídeo. Una nova incorporació a l’app que complementa als ja instaurats missatges de veu (llançats, justament, deu anys abans a l’agost de 2013), encara que la solució de Meta ha optat per desactivar de sèrie la seua nova funció pel seu limitat èxit. No obstant això, segurament sí que et seran més familiars un altre tipus de missatges visuals molt estesos en els nostres xats a dia d’avui: els stickers.
Els stickers (o ‘adhesius’) van ser llançats en WhatsApp al febrer de 2019. La investigadora Agnese Sampietro del grup d’investigació Sociolingüística (Departament de Filologia i Cultures Europees) defineix en el seu article El auge de los ‘stickers’ en WhatsApp y la evolución de la comunicación digital als stickers com a “xicotetes imatges o animacions que complementen les interaccions digitals en WhatsApp o altres aplicacions de missatgeria instantània”. En altres paraules, un recurs basat en elements visuals (“dibuixos o imatges de major grandària i més elaborats que els emojis”, segons la responsable de la investigació) estesos en gran part de les aplicacions de missatgeria i xarxes socials.
Segons Sampietro, l’aparició i auge dels stickers es pot emmarcar dins de l’evolució de la comunicació digital, iniciada fa més de trenta anys. En primer lloc van arribar les emoticones ASCII, formades per seqüències de signes de puntuació (és el cas de “:)”, per exemple), que posteriorment van ser substituïts pels populars emojis. Els stickers, per altra banda, van nàixer en 2011 en l’aplicació de missatgeria instantània d’origen japonés LINE i es van estendre amb molt d’èxit entre països asiàtics com Corea del Sud, Taiwan i Indonèsia. En canvi, van haver de passar huit anys fins a la seua plena incursió a Occident gràcies al seu llançament en WhatsApp a inicis de 2019.
En tan sols quatre anys, els stickers s’han convertit en un dels recursos gràfics més emprats per WhatsApp en el context espanyol. Segons l’estudi de Sampietro només són superats en ús pels emojis, sent més habituals que altres formats previs com els gifs, les emoticones ASCII o els propis avatars personalitzats. Malgrat la creixent popularitat dels stickers, diversos investigadors i investigadores són escèptics a un possible destronament dels seus antecessors, els emojis. I encara que l’hegemonia dels emojis encara semble llunyana a la seua fi, els stickers ja són hui dia el recurs gràfic favorit de les persones usuàries de les aplicacions de missatgeria instantània. Especialment, entre el col·lectiu jove on la preferència pels stickers és molt major.
Què porta a usuaris i usuàries de WhatsApp a preferir els stickers enfront dels emojis o la resta de recursos gràfics disponibles? Les persones consultades ho tenen clar: els stickers són més graciosos, expressius i personalitzables. Molts stickers tenen una relació directa amb els memes i els seus codis, donant lloc al fet que el seu enviament en xats de WhatsApp faça les converses més divertides. Això s’accentua amb els stickers creats per les pròpies persones usuàries. Segons la investigadora del Departament de Filologia i Cultures Europees, “una dels avantatges de convertir una foto en sticker és que, si faig referència a un esdeveniment compartit, les persones que han estat allí recorden allò viscut i es generen al·lusions que no poden captar aquells que no hagen estat allí”.
Els stickers són el recurs favorit del 52% de les persones usuàries de WhatsApp, enfront del 35% que prefereix als emojis tradicionals
Aquesta capacitat de personalitzar el missatge (a través d’imatges pròpies) aporta molts avantatges comunicatius als i les participants del xat, ja que permet transmetre amb major efectivitat el missatge desitjat i fins i tot dona lloc a una major complicitat amb els seus destinataris. Segons Sampietro: “Els i les informants que dissenyen stickers, de fet, consideren que són un format ideal per a escenificar ‘bromes internes’ entre amistats i maximitzar així no sols el record d’alguns moments, sinó també l’humor i la companyonia en forma virtual”.
La prioritat dels stickers per part, especialment, dels i les joves mostra les innovacions que aquest grup social aporta en la constant evolució i mutació del llenguatge. Concretament, en la hibridació entre la comunicació digital i col·loquial. Sense tractar-se de l’únic col·lectiu que fa ús d’aquests nous recursos gràfics en expansió, la seua participació és clau per a explicar l’adopció de noves eines en públics més madurs. “Els joves se solen prendre com a exemple de com cal comunicar-se, així que potser els seus pares començaran a utilitzar els stickers per imitació”, explica la investigadora de Sociolingüística.
Crèdits
Coordinació: María Martín
Disseny: Álvaro Mas
Realització: Gerard Millas i Sergi Oltra
Agraïments
Prfa. Agnese Sampietro
Labcom UJI
Grup d’investigació
Sociolingüística